מוזיקה טכנו להורדה חינם!
עיצבה את תעשיית המוזיקה האלקטרונית?
מוזיקה טכנו
איך
האזנה למוזיקה טכנו בלחיצה מהירה ניתן להוריד את הטראק חינם בלחיצה כאן. אם זה מעניין להמשיך לקרוא ברקע מוזיקה טכנו אלקטרונית, התגלתה כאחד הסגנונות המשפיעים ביותר על המוזיקה האלקטרונית. שורשי הסגנון מקורם בגרמניה, בתחילת שנות ה-80, אך הוא מצא את הזהות האמיתית בדטרויט, כדי ליצור זהות מובחנת שתעצב את עתידה של המוזיקה האלקטרונית. התפאורה הפוסט-תעשייתית הדחוסה של דטרויט הפכה למקום של הטכנו המוקדם - אמנים החלו ליצור צלילים תואמים את סביבתם בשנות ה-80.
עלייתה של מוזיקת טכנו מתת-תרבות מחתרתית לפופלרית:
מוזיקת טכנו מצאה את המקלט הראשון שלה במחסנים האפלוליים של דטרויט, מפעל הרכב לשעבר ב-Packard Plant עבר מהפכה בלתי צפויה לערש תרבות מוזיקה טכנו אלקטרונית. חללים סמוכים כמו Mack & Bellevue ו-Bridge Space, הפכו עד מהרה לשטחים שבהם המוזיקה הגיבה למצוקה כלכלית, המקומות האלה משכו קהל של 400 עד 1,500 אנשים, ויצרו חוויות סוחפות שנמשכות עד הזריחה.
מועדונים קטנים ומסיבות מחסנים הרחיבו באופן טבעי את רשת ההפצה של הסגנון, אולמות מקומיים ומכירות ישירות של אמנים עזרו לטכנו לשגשג באמצעות לייבלים עצמאיים, אם כי הטכנו של דטרויט הצליח להגיע להערכה בינלאומית, רק בסוף שנות ה-80, במיוחד בבריטניה ובגרמניה. תת-תרבות מסיבות המחסן הגיעה לשיא בבריטניה בשנת 1988, התכנסויות אלו משכו עד 10,000 איש במסיבות מסחריות המוניות.
ההתרחבות הגלובלית של הטכנו הגיעה לנקודת מפנה כאשר חומת ברלין נפלה ב-1989, בניינים ריקים מהתקופה הקומוניסטית הפכו למרחבי מוזיקה אלקטרונית. מקומות מאולתרים אלה הציגו הופעות של תקליטנים חדשניים וקידמו יזמות עממית של גלריות לאמנות, ואירועי תרבות. התנועה המחתרתית עיצבה יותר ממוזיקה, סצנת המועדונים של דטרויט העניקה לשחורים בפרברים את הזהות התרבותית שלהם.
היסודות של מוזיקת הטכנו, מנגינה פוגשת מכונה:
הסגנון של מוזיקת טכנו שינה את מפת תעשיית המוזיקה וצייד אמנים ולייבלים עצמאיים בכלים חדשים. סינתיסייזרים ומכונות תופים נתנו לאמנים שליטה טובה יותר על הקצב והטקסטורה, מה שעזר ליצור צליל מכני שהיה שונה מכל מה שנשמע קודם לכן.
אמני הטכנו של דטרויט השתמשו בטכנולוגיה גם בתור הנושא וגם בתור כלי-הנגינה שלהם. המוזיקה שלהם כללה תכנות תופים וסאונדים מסונתזים בטכניקת הפקה פשוטה, הצלילים מגיעים באופן סדרתי הם חוזרים על עצמם תדיר ומשתלבים בסדר משתנה עם אלמנט חדש נוסף וכך הלאה... מחרוזת הלחנה נשמעת בתנועה מכנית כאשר מכונה חוזרת על עצמה באופן שמזכיר דיוק מכני של חיי המפעל. זה נשמע דופק פועם את מהות החיים.
המעמד הבלתי חוקי של מסיבות המחסן הפך אותם למושכים עוד יותר. אירועים אלו היו קיימים בקצה החברה ומשכו אנשים שרצו בנוסף לחוויות מוזיקה, גם את ההתרגשות של שבירת החוקים. האקוסטיקה הקשה של בטון ומתכת בחללים אלה עזרה לעצב את הצליל הגולמי של הטכנו התעשייתי, חללים תעשייתיים אלו אפשרו גם את רמות הווליום החזקות ביותר שהמוזיקה דרשה.
איחוד הקשר הברלינאי ומוזיקה טכנו תעשייתית:
דטרויט וברלין חלקו רקע פוסט-תעשייתי משותף שיצר חיבור טבעי. הגישה החדשנית של Kraftwerk כבר בנתה Feedback Loop בין ברלין לדטרויט במשך יותר מ-50 שנים. הם השתמשו בסינתיסייזרים ועיבודי תופים ברצף כדי ליצור מקצבים רובוטיים. ההשפעה ההדדית הזו עיצבה את הסאונד המובהק של ברלין שעירב אלמנטים תעשייתיים אפלים עם החזון העתידני של דטרויט.

בניינים ומחסנים נטושים של ברלין הפכו למקום המושלם להתנסות בטכנו לאחר האיחוד מחדש. Dimitri Hagman הקים את המועדון Tresor ב-1991, בתוך כספת בנק ישנה, המקום הזה הפך להיות נשמת אפה של תרבות הטכנו של ברלין. חלל תת קרקעי זה שימש גשר חיוני בין קהילות הטכנו של ברלין ודטרויט, אמני דטרויט הופיעו שם בקביעות. לדטרויט יש המון השפעות האוס, היא קלה, שקופה, ומתוחכמת. ברלין היא חדה אסרטיבית ומאוד ישירה.
דטרויט טכנו נתפס כשיקוף של ההיסטוריה המוזיקלית העשירה של העיר ושל ההידרדרות שלה, המגלמים גם תקווה וגם חוסן. לעומת זאת, טכנו תעשייתי מושפע מהצלילים האגרסיביים של חלוצי המוזיקה התעשייתית. מוזיקה טכנו תעשייתית בדרך כלל פעילה יותר, לעיתים קרובות מתמזגת עם מוזיקת EBM ומטרידה.
מוזיקה טכנו תעשייתית הביאה כלי הקשה מעוותים המשקפים ריקבון חברתי תעשייתי. המוזיקה כללה צלצולים מתכתיים ורעשים ברורים שיוצרים אווירה של בתי מלאכה ומפעלי תעשייה כבדה. טכנו דטרויט וברלין התעשייתית חולקים מורשת מוזיקה אלקטרונית משותפת Aim To Head מציגים שילוב שלהם יחד:
תרבות הפסטיבלים הפכה את ההצלחה המסחרית של הטכנו לפופלרית יותר:
פסטיבלי מוזיקה מילאו תפקיד חיוני בפריצת הדרך של הטכנו. אירועים כמו Movement Music Festival ו- Ultra Festival הפכו למופעים חזותיים שהפכו את המוזיקה האלקטרונית מהאזנה פשוטה לחוויה חושית מלאה. פסטיבלים אלה מושכים כעת מיליוני אנשים ומניבים מיליארדי הכנסות.
תרבות הרייב המחתרתית עיצבה את צמיחת הטכנו והטביעה את חותמה על ערים כמו דטרויט וברלין. מפיקי מוזיקת פופ התחילו להשתמש באלמנטים של טכנו בזמן שהסגנון זכה למשיכה מיינסטרים. פלטפורמות סטרימינג ופסטיבלים עזרו להמון מאזינים לגלות את הסאונד הזה.
פלטפורמות סטרימינג הפכו את הסגנון לנגיש יותר ותת-ז'אנרים נישה מצאו רשימות השמעה ותחנות רדיו משלהם. יחד עם זאת, המסחור הזה יצר ויכוחים בתוך הקהילה. חלק מהמבקרים לא אהבו את השינוי לעבר "טכנו עסקי" וכיצד שהוא השפיע על האותנטיות של הסצנה, בעוד שאחרים ראו בכך דרך דמוקרטית להביא מעריצים חדשים למוזיקה.
מוזיקה טכנו אלקטרונית הצליחה לשנות את ייצור מוזיקת הפופ באמצעות טכנולוגיות חדשות. אמני הפופ של היום משתמשים לעתים קרובות באלמנטים אלקטרוניים ומוזיקה כמו דאנספופ ואלקטרופופ חופפים בצורות הפופולריות ביותר שלהם. טראנס, דאבסטפ, וכדומה להם מראים את ההשפעה המתמשכת של הטכנו על הפקות מוזיקה מיינסטרים ולהפך כמובן. מוזיקת טכנו השתלבה בפופ מיינסטרים בהצלחה.
השפעה של עסקי מוזיקה אלקטרונית על תעשיית המוזיקה:
מוזיקה אלקטרונית ראתה צמיחה מדהימה בשנת 2023. סך ההכנסות צמח ב-17% בהשוואה לשנה הקודמת. עסקי מוזיקה אלקטרונית העולמית הגיעו ל-43.73 מיליארד ש"ח - עלייה מ-37.43 מיליארד ש"ח בשנת 2022. פסטיבלים ומועדונים מייצרים כמעט מחצית מסך הרווחים של התעשייה.
מותגים עצמאיים הפכו לשחקנים מרכזיים והגדילו את נתח השוק שלהם ל-31% במשך ארבעה רבעונים רצופים. אמנים נהנים כעת מאוטונומיה וחופש יצירתי. העולם הדיגיטלי הפך את הפצות המוזיקה לקלה יותר, מה שמאפשר לאמנים להקליט זול יותר ולדלג על ערוצי התעשייה המסורתיים.
הסטרימינג שינה את האופן שבו התעשייה מרוויחה כסף. הכנסות הסטרימינג העולמיות הגיעו ל-70.45 מיליארד ש"ח, המהווים למעלה מ-62% מסך ההכנסות מהמוזיקה המוקלטת SoundCloud, מראה את המגמה הזו בבירור - מוזיקה אלקטרונית מהווה שליש מהמוזיקה שהועלתה.
מאזיני המוזיקה האלקטרונית של Spotify, הם הגבוהים ביותר בגרמניה, ארה"ב, אוסטרליה, בריטניה, וברזיל. דרום אפריקה בולטת כמרכז מוזיקה אלקטרונית ייחודי עם מספר מאזינים כמעט פי שניים מאוכלוסייתו. מוזיקת אפרו-האוס קפצה מהמקום ה-18 ל-9 ב - Beatport עד סוף 2023, מה שמראה את ההשפעה הגוברת של מדינות אפריקה שמדרום לסהרה.
חברות כל המוזיקה החיה הובילו צמיחה של 35% בהכנסות בשנת 2023, לייבלים הרוויחו 94.13 מיליארד ש"ח, בעוד שחברות חיות הרוויחו 93.02 מיליארד ש"ח. עם זאת נותרו האתגרים - 37% אנשים צבעוניים וקבוצות שוליים אחרות נותרו מיוצגים בחסר ו- 33% מהנשים החמיצו הזדמנויות מפתח.
לסיכום: מוזיקת טכנו מראה את ההתקדמות של סאונד שצמח ממסיבות המחסנים המחתרתית של דטרויט עד לתופעה כלל עולמית. העבודה פורצת הדרך של האמנים האלה עזרה להגדיר את המוזיקה האלקטרונית בדרכים חדשות וההשפעה של הטכנו על תעשיית המוזיקה גדולה. אירועים כמו מצעד האהבה בברלין ופסטיבל התנועה של דטרויט חוגגים את מורשת הטכנו כיום וממשיכים למשוך קהל עצום. הטכנו ממשיך להתפתח, בעוד שוק המוזיקה האלקטרונית נכנס לקיפאון בשנת 2024, מוזיקה אלקטרונית צפויה להגיע לסביבות 90 מיליארד ש"ח עד 2032. לפי התחזית של... Wise Guy Reports